torsdag 30 september 2010

Empati och eftertänksamhet efterlyses

"Här är mannen som sitter häktad/misstänkt för mordet på Elin"
Ursäkta, vad är det för dumheter? Menar folk allvar med att hänga ut personer innan det är säkert att de är skyldiga? Går det till såhär?


Vaknade tidigt, tog en kaffe och kände sen för att förstöra en annan människas liv. Jag menar, det pekar ju åt att han är skyldig och e han mot förmodan inte det så har ju jag i alla fall visat att jag är engagerad. Ingen biggie, jag fortsätter att leva mitt trygga liv genom att ta hand om ungarna, gå till jobbet, gå till gymmet ja i största allmänhet vara fri att gå vart jag vill utan att vara rädd för att människor ska ge sig på mig för att jag hängts ut som mördare.


Jo det är enkelt att tryggt sitta hemma bakom datorskärmen och spela Gud.
 Jag vet att det ofta är så att man vet vem den skyldige är innan personen dömts MEN jag vet också att det finns hur mycket folk som helst som varit oskyldiga och sen spenderar ett helt liv med att behöva försvara sig, leta bostadsområde där ingen känner igen dem för ingen vill bo bredvid dem och för att inte tala om leta arbete när ingen vill anställa en misstänkt pedofil eller misstänkt mördare. (ingen rök utan eld).
Äh, spare me the bullshit! Ibland är elden bara en missriktad önskan om att hjälpa till och empatin för den drabbade familjen blir så stor att eftertänksamheten flyger ut genom fönstret.
Röken ligger dock kvar för den uthängde långt efter det att elden från den självutnämnde domaren släkts.


Empati handlar inte bara om att kunna känna med personer som uppenbarligen har det svårt och lider på ett sätt som man själv förstår det handlar även om att kunna förstå och känna för personer som man själv inte har en egen brinnande känsla för, att ha förmågan att förstå hur vilken människa som helst skulle må i en viss situation.
Det är faktiskt inte så svårt tvärtom det enda man behöver göra är att sätta sig in i situationen själv. Hur skulle jag må och leva om jag blivit falskt uthängd och hela mitt samhälle förkastade mig, hotade mig, avvisade mig och vägrade att ha med mig att göra?


Jag tycker att vi ska stötta utsatta människor, hjälpa till att bekämpa orättvisa, göra våra röster hörda för Gud vet att samhället behöver mer civilkurage och engagemang men folk får för fan tänka efter innan innan de fyller i sina statusuppdateringar då ett enkelt klick på datorn kan ge ödesdigra och ibland fatala konsekvenser.

Love/Sia

5 kommentarer:

  1. sure baby yes! om alla skulle tänka som du skulle det inte finnas några mördare... kram

    SvaraRadera
  2. Jag blir glad :-) av att någon faktiskt förstår vad empati innebär och också visar det.

    SvaraRadera
  3. den där gruppen fick jag syn på på facebook efter att min sambo upplyst mig om den. han gick i samma klass som mördade elins lillasyster. kommer från samma stad osv... jag reagerade precis som du, vad är det för människor som lägger upp sådant? må han kanske vara skyldig men nog fan hänger man inte ut någon förrän det isåfall är bevisat i en rättegång! anmälde gruppen för alla de rasistiska inlägg folk hade skrivit. nej nu får jag sluta läsa här... godnatt!

    SvaraRadera
  4. Bra Caroline, så långt tänkte jag inte ens, bra med anmälan alltså.
    God natt ;)

    SvaraRadera