söndag 19 september 2010

Valdilemma

 (Så vad är viktigast,  frågar jag mig själv? Att alla röstar eller att rätt parti vinner?)

I går när jag pratade med en vän så förstod jag att han var ganska ointresserad av att rösta och att det skulle bestämmas av huruvida han behövde sova länge på morgonen eller inte.
Hans budskap var tydligt.
Om han orkade skulle han gå till vallokalen.

I samma stund som jag förstod hans inställning till det hela bubblade talet om "friheten vi faktiskt har som ens får rösta och hur människor kämpat och dött för sin rösträtt"  upp i mig men jag kvävde talet innan det nådde mina stämband. Varför?
Jo, precis när jag skulle försöka övertyga honom om vikten av just hans röst så slog det mig att vi tidigare talat om politisk tillhörighet och som jag minns det skulle han, om han väl röstade, rösta på någonting helt annat än jag.

Intressant!
Jag som tycker att det stora hela är viktigare än detaljerna, vilket i det här fallet betyder rösträtt för alla och därigenom friheten att få rösta på vad man vill, valde här helt enkelt att inte övertala honom att gå till vallokalen idag.

Så vad är viktigast frågar jag mig själv? Att alla röstar eller att rätt parti vinner? 
Efter långt begrundande kom jag tillslut fram till att det viktigaste är att alla röstar  men trots denna nyvunna värdering har jag ännu inte ringt och väckt min vän.....?

Love/Sia

4 kommentarer:

  1. så sant så fina Sia...ha en alldeles fantastiskt spännande dag...det ska jag ha...framför TV´n...nåt annat e inte intressant...tjoho...kram

    SvaraRadera
  2. jag tycker också att det är viktigast att alla röstar, fast hade antagligen inte ringt och väckt någon som skulle rösta "fel" ;-) Inte det här valet.

    SvaraRadera
  3. Jag kan faktiskt i vissa fall hoppas på att vissa skiter i att rösta, sverigedemokrater tex, jag hoppas innerligt att många av dem skiter i att rösta.

    SvaraRadera
  4. Kan med glädje berätta att min vän tillslut röstade och att han röstade röätt!

    SvaraRadera