tisdag 21 september 2010

Lite vardagslyx à la Montazami.


Jag har ofta kommit på mig själv med att stå och skämmas i kön på Ica när jag lägger upp mina varor på bandet och självklart så handlar den skammen bara om mitt eget dåliga samvete över vad jag stoppar i mig dag in och dag ut och inte om kö-grannarnas blickar.

Jag har även märkt att jag tittar på vad andra handlar och det slår aldrig fel. Smala kvinnor har avokado, keso, selleri och mineralvatten på sina band (och om de festar till det gör de det med 1 påse bilar) medan jag har 200g choklad, B&J, potatissallad, cola och ibland kanske en apelsin på mitt.
Mmm,  man är vad man äter. Inget snack om det.
Oftast inspireras jag av de smala kvinnornas inköp och skärper till mig ett tag.

Härom dagen blev jag ytterligare inspirerad när jag läste Maria Montazamis blogg. Hon hade lagt upp en bild på vad hon hade handlat och då kom den där känslan igen. Det var sex-pack perriervatten, nyttiga juicer, frukt och toapapper som hade ett döljande och  fint omslag.
Det var inte bara känslan av att "min vikt visar vad jag äter" (om nu det är en känsla) utan också "vad jag handlar visar vad jag har för livsstil".
 Bilden fick mig att fantisera om ett liv i lyx och enkelhet där allt är städat, fräscht och rent och  när man öppnar skåp i det livet, såsom badrumsskåp eller kylskåp, så finns där bara ett fåtal, noga utvalda, vackra och nyttiga produkter.

Jag vill också ha så där fint och enkelt i skåpen men jag får aldrig till det riktigt. Det är ju så mycket saker jag behöver och det finns liksom inte plats att göra det så där fint.
Suck. Jag drömmer om att bo i en femrummare med välorganiserade skåp överallt och en walk in closet fast sanningen är att jag  känt mig själv så pass länge att jag vet att det skulle vara en femrummare av totalt kaos.

Hursomhelst, idag när jag var och handlade och gick förbi juicehyllan så stod där en mycket vacker flaska. Biologisk färskpressad granatäppeljuice.
Precis när jag var på väg att ta den såg jag att den kostade 62 kronor! Herregud! Min första tanke var "aldrig i livet" men sen kom jag på att den faktiskt är väldigt nyttig och att jag utan svårigheter lägger 90 kronor på en B&J-kväll utan att ens tveka så efter en stunds övervägande så köpte jag den.


Kombinationen av ovan skrivet och att jag just nu befinner mig i en "skärpa till mig fas" gör att jag stolt kan visa upp denna bild.


Men eftersom "skärpa till mig fas" betyder att jag blivit lite bättre men inte perfekt så presenterar jag här nedan the truth and nothing but the truth om mitt inköp idag.



Jag är ingen lyxig renlevnadsperson men det är fint att unna sig en stund i sina drömmar någon gång då och då.

Love/Sia

5 kommentarer:

  1. Hahaha! Så bra! älskar montezami

    SvaraRadera
  2. Gillar att du är insiktsfull nog att inse att storleken på bostaden och antalet skåp man har tillgängliga inte är avgörande för ordning och innehåll.

    Jag har bott stort och smått, och alltid haft en ambition om ett rent och enkelt hem. Periodvis lyckas detta, men bara på ytan. När man kommer in i vårt hem och det ser ut till att vara så där heminredningssmakfullt enkelt och varje sak har en funktion och står på sin givna plats, så kan man ge sig fan på att alla skåp och lådor är proppfulla med allt stöket som annars hade varit utspridda över hela huset.

    Fan, jag klarar inte ens att hålla ordning på mitt skrivbord. Högarna av papper, pennor, kaffemuggar, cd-skivor, kablar, mm, mm bara växer för varje dag, timme och minut jag sitter och jobbar, fram tills dess att arbetsytan är så liten att det inte går att jobba längre. I regel röjs då bara en lite större plätt ut, men ibland tar man ett riktigt krafttag och går igenom allt bråte och får ett rent fint skrivbord, som jag ger mig tusan på att fortsättningsvis hålla så.

    Tror ni jag lyckas? ;-)

    SvaraRadera
  3. Ha haa, nej, klart du inte gör men likt mig så njuter du nog av det städade ett tag och när det börjar bli rörigt så kanske tankar som "fast jag trivs faktiskt och hittar ju allt" börjar komma bara för att efter ett tag bytas ut av "Fy faan, hur blev det såhär igen"??? Äh, måste städa;)

    Måste säga att det finns en charm i det hela. Gammal klyscha men dock,
    om det var städat hela tiden skulle jag inte uppskatta när det var rent och fint lika mkt

    SvaraRadera
  4. Älska blogginlägget!
    Skrev själv om något liknande för några dagar sen, det där med att smygkika på andra och att man nästan ALLTID tajmar jag-ska-ha-choklad-frossar-kväll-shoppandet med att personen framför köper müsli...

    SvaraRadera