måndag 27 september 2010

Nu jävlar ska de inre och negativa protestmakarnas röster tystas. Jag ska köpa en servis!

Hur får alla till det i sina hem?  Hur har de råd att köpa allt och hur valde de just den där soffan och det där porslinet? Ja, frågorna är många. Jag kan inte räkna antalet timmar jag suttit och tänkt på hur jag vill att mitt hem ska se ut men när jag tänker på alla de små projekt som jag vill genomföra blir det nästintill outhärdligt. Det bara sprakar i huvudet för jag har aldrig vetat hur jag ska börja. Enligt mig så måste jag ha jättemycket pengar så jag kan köpa allt på en gång och med tanke på att det inte hänt än så består mitt hem av arvegods och jag trivs inte alls!


För några månader sen bestämde jag mig för att skaffa mig en fin servis då en vision jag har om mitt liv är att kunna duka till  minst 5-rättersmiddag  för familj och vänner och jag vill kunna göra det på ett sådär roomservice-stylat sätt med olika färger på tallrikarna, fina tygservetter och matchande småfat och med en stor, onödig centerpiece i mitten av bordet.
Jag började leta efter de stora tallrikarna men har letat sen dess och inte hittat någonting som faller mig i smaken då beslutsångesten över vilken färg ska jag ha på tallrikarna alltid infinner sig?
När jag står i affärer och tittar så får jag för mig att jag tycker det är äckligt att äta från färgade tallrikar så de måste vara vita.
Jag förstår inte varför eftersom jag idag har en väldig massa färg på tallrikarna och det slinker ner en väldig massa mat via dem. Det blir också svårt för mig när jag hittar en tallrik jag tycker är fin för då uppstår genast tanken, vad ska jag matcha dem med för assietter och glas, och fat och soppskålar osv osv.
Det slutar alltid med att jag inte köper någonting alls och jag fortsätter att äta på mina ärvda, fula tallrikar.


Tillslut kom dagen när jag förstod att jag behöver köpa saker jag tycker om när jag väl hittar dem utan att tänka så himla mycket och i min jakt på tallrikar så hittade jag istället en rosa kaffeservis. Självklart uppstod tankarna, Nej det här går inte! De är ju löjligt rosa och passar inte till någonting! Men fast besluten att omvandla mitt hem så köpte jag den ändå.
Jag har bjudit mina vänner på kaffe och hembakad brownie på min rosa servis och jag kan säga att kopparna var svåra att dricka ur och att hela servisen var helt otymplig men det spelar ingen roll. Jag älskar den ändå! Den e såå fin och bara vetskapen om att den står i skåpet och att jag köpt den själv för att jag ville ger mig inspiration att fortsätta skapa det hem jag vill ha för mig själv.




I samma veva hittade jag tapasfat som jag blev kär i men i vanlig turordning tänkte jag NEJ, nu måste jag skaffa en grön servis för att matcha, eller blå. Nä, jag vägrar äta på en blågrön servis!!
Jag fick återigen anstränga mig för att inte kväva den där lilla rösten i mig som faktiskt skrek rätt ut att den ville ha faten och tillslut köpte jag dem.





 Det jag märker är att jag har svårt att gå ifrån mina gamla och ingrodda mönster.
Istället för att bara köpa det jag tycker om och se vart det för mig, ni vet, låta det inre styla mitt hem, så dödar jag oftast den lilla rösten som vet precis vad den vill ha med intellektuellt bullshit som säger att, nej rosa koppar passar sig inte i en vuxen kvinnas hem. Om mitt inre fick välja mer så skulle mitt hem spegla mina positiva, romantiska, barnsliga och mångfasetterade drag och jag skulle som ett resultat såklart trivas i mitt hem.
Jag kan inte låta bli att tänka att mitt hem idag är ett resultat av rädsla. Det är som om de gamla slitna möblerna tyst viskar "ditt inre duger inte så låt det för faan aldrig sippra ut för omgivningen att se, nej nej, förändra ingenting låt oss vara kvar som en ständig påminnelse om att du är så rädd för att välja fel så du inte väljer alls".

Klart som fan att de viskar. De vet att deras tid snart är ute. Förändringens boll har satts i rullning..I går köpte jag lila, vackra lövformade assietter. Kärlek uppstod vid första ögonkastet och jag ska inte uttråka er med att upprepa vilken process jag var tvungen att ta mig igenom för att köpa dem för det viktigaste är att det var enklare denna gång, så pass enkelt faktiskt att jag även köpte de matchande små sidofaten. Och vet ni, med lite träning inom just detta område så har de negativa rösterna börjat tystna och jag är ett steg närmare en av mina drömmar.
Drömmen om ett liv med många nära och kära som samlas i mitt hem för att umgås och såklart äta på den vackra, noggrant utvalda servisen.



4 kommentarer:

  1. när jag och maken köpte vår bostadsrätt så kom vi överrens om att inte en pinal som inte är noggrany godkänd och utvald av oss ska komma innanför väggarna. Efter ett liv av skit från ikea och arvegods och omatchande saker så hade vi fått nog.

    vi bodde ganska tomt till en början. Säng och ett soffbord var allti vi hade. Men allteftersom så har vi fyllt vårt hem med saker vi tycker väldigt mycket om. :-)

    Du får komma hit och titta nån dag.

    SvaraRadera
  2. Dina ord gav mig verkligen något att fundera över. Vad har jag köpt för att jag verkligen tyckt om det och vad har jag köpt för att mitt vuxna och praktiska och "estetiska" jag ska bli tillfredställt. Jag var så tvärsäker innan jag läste ditt inlägg. Tack, det gav mig en hel del att fundera över.

    SvaraRadera
  3. Lady D. Ser fram emot att få komma hem till dig.
    Cattis, skönt att höra att vi är fler, tack för din kommentar!

    SvaraRadera
  4. Hej Sia! måste säga att jag blev väldigt inspirerad av dina ord. och snygga fat du hade köpt!!! jag vet inte heller när jag sist köpte nått till mitt hem. bra tips. kram

    SvaraRadera